Mitt lilla kök

mat att må bra av!

Fyllda pastasnäckor med skinka, spenat och ricottaost

Publicerad 2011-12-05 22:50:42 i Pasta

Detta är vårt nya favorit pastarecept här hemma (det förra var det här)! Så gott!! Bra mat att bjuda på är det också! Såsen blir så god att man vill äta den med sked...

Fyllda pastasnäckor med skinka, spenat och ricottaost:

1/2 påse stora pastasnäckor (finns bl.a. hos ICA Selection)
2 schalottenlökar
200 g rökt skinka
70g färsk spenat
1/2 burk ricottaost
3 dl visp- eller mellangrädde
2 dl vitt vin
1,5 dl riven parmesanost

svartpeppar och riven parmesanost till servering.

Koka pastasnäckorna al dente (Obs lång koktid, 20 min). Hacka schalottenlöken och stek mjuk på medelvärme i lite olja. skär skinkan i bitar och lägg i stekpannan. Lägg efter några minuter också ner den färska spenaten och stek under omrörning tills vätskan försvunnit ur spenaten. Rör till sist ner ricottaosten. Koka ihop grädde och vitt vin i ca 10 min på låg värme. Lägg sedan i parmesanosten och låt smälta i såsen. Fyll pastasnäckorna med fyllningen och lägg i en form (se bild).



Häll sedan över vin- och parmesansåsen. Gratinera det hela i ugnen i ca 15 minuter på 200 grader.



Garnera med riven parmesanost och nymalen svartpeppar innan servering.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emelie

Varmt välkommen in till mitt lilla kök!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela