Mitt lilla kök

mat att må bra av!

Pitabröd

Publicerad 2011-02-06 20:39:28 i Bröd



I helgen bakade jag de här urgoda pitabröden! Förstår inte varför jag inte har bakat egna pitabröd förut, det var ju superenkelt och MYCKET godare än färdigköpta! Vi fyllde bröden med en kyckling och salsafyllning, grönsaker och vitlökssås. Mums! Receptet kommer från systrarna Eisenmans bok "Soppor, bröd och röror".

Pitabröd:

8 stycken

25 g jäst
5 dl vatten
1 1/2 msk salt
1 msk honung
2 msk olivolja
12-13 dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke. Värm vattnet till fingervarmt, 37 grader. Häll lite av vattnet i bunken och rör tills all jäst har lösts upp. Tillsätt sedan resten av vattnet samt salt, honung och olivolja. Blanda i nästan allt vetemjöl och arbeta degen smidig i maskin eller för hand. Tillsätt resten av mjölet vid behov. Låt jäsa övertäckt i ca 1 timme. Sätt ugnen på 250 grader. Ta upp degen på en mjölad arbetsbänk och dela den i 8 bitar. Forma dem till runda bollar. Kavla ut till runda kakor, ca 10 cm i diameter. Lägg dem på en bakplåt med bakplåtspapper och grädda i ca 8 minuter. Låt bröden svalna på ett galler under bakduk.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emelie

Varmt välkommen in till mitt lilla kök!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela