Mitt lilla kök

mat att må bra av!

Het kräftpasta

Publicerad 2011-07-12 23:34:56 i Pasta



Hej hej! Idag har jag haft min första lediga dag på länge och jag har verkligen njutit i fulla drag! Jag tog sovmorgon, åt låång frukost ute på balkongen, tittade på TV, bakade bröd och struntade fullkomligt i att städa (som egentligen hade behövts). Jag lagade också en väldigt god middag som sedan avnjöts till ett glas gott kallt vitt vin. Så nu är batterierna laddade för ytterligare en veckas jobb!

Het kräftpasta:

2-3 vitlöksklyftor
2 röda chili
2 tomater
ca 3 dl ruccola
2 burkar kräftstjärtar i lag
2 dl vitt vin
3 msk tomatpuré
salt och svartpeppar
olivolja
ev pressad citron

250 g pasta (gärna capellini som är som tunn spagetti)

Finhacka vitlöken. Kärna ut chilin och skär i tunna skivor. Hetta upp olivolja i en stekpanna och stek vitlöken och chilin på medelvärme utan att det tar färg. Släng i kräftstjärtarna och vänd runt. Häll på vin och tomatpuré och låt koka upp (koka inte länge för då blir kräftstjärtarna sega). Salta och peppra. Koka pastan al dente i saltat vatten. Skär tomaterna i mindre bitar. Blanda ner pastan i stekpannan tillsammans med ruccola och tomater och rör om. Ringla över olivolja och eventuellt lite pressad citron. Smaka av med salt och peppar.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emelie

Varmt välkommen in till mitt lilla kök!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela