Mitt lilla kök

mat att må bra av!

Hembakade hamburgerbröd

Publicerad 2011-05-21 23:05:14 i Bröd



Goda hamburgerbröd som är jättelätta att slänga ihop till sommarens grillkvällar!!

Hamburgerbröd:

ca 15 st

5 dl mjölk
50 g jäst
50 g rumsvarmt smör
2 tsk salt
2 tsk socker
ca 13 dl vetemjöl

1 uppvispat ägg + sesamfrön

Värm mjölken till 37 grader. Smula jästen i en bunke. Häll över mjölken. Rör om tills jästen har löst sig. Tillsätt smör, salt, socker och mjölet. Arbeta degen tills den känns smidig. Jäs under bakduk i 45 min. Sätt ugnen på 225 grader. Dela degen i 16 delar. Forma den till runda bullar och platta ut dem lite. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper. Låt jäsa i 20 min. Pensla med ägg och strö över sesamfrön. Grädda bröden i mitten av ugnen 10-12 min. Låt bröden svalna på galler under bakduk.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emelie

Varmt välkommen in till mitt lilla kök!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela