Mitt lilla kök

mat att må bra av!

Saffran och chilimarinerade kycklingspett och sötpotatissallad med fetaost och valnötter

Publicerad 2011-09-13 11:46:11 i Kyckling




Hej allihop! Hoppas ni har en bra tisdag så här långt! Min dag spenderas med näsan i skolböckerna men jag tänkte i alla fall titta in här en snabbis för att uppdatera med ett litet men gott middagstips! Nu: Back to schoolwork...

Saffran och chilimarinerade kycklingspett:

4 port

4 st kycklingfiléer
1 dl olivolja
2 tsk sambal oelek
2 msk japansk soja
1 kuvert saffran
salt och peppar

Rör ihop alla ingredienser till marinaden. Dela kycklingfiléerna i halvor på längden och lägg i marinaden. Låt stå och dra i minst en halvtimme. Trä upp kycklingen på spett. Grädda spetten i ugnen ca 15 min, 200 grader.



Sötpotatissallad med fetaost och valnötter:

4 port

4 normalstora sötpotatisar
1 påse ruccola
1 fpk fetaost
1 dl hackade valnötter
pressad citron
olivolja
salt och peppar

Skala sötpotatisarna och skär i stora bitar. Lägg på en plåt med bakplåtspapper och baka i ugnen i ca 20-30 min (beroende på storlek och ugn). Lägg över i en skål och låt svalna något. Blanda i ruccola, smulad fetaost och valnötter. Pressa över lite citron och ringla över olivolja. Salta och peppra. Servera till kycklingspetten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emelie

Varmt välkommen in till mitt lilla kök!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela