Mitt lilla kök

mat att må bra av!

Västerbottenpaj

Publicerad 2012-05-09 21:16:22 i Paj



Världens godaste paj!

Västerbottenpaj:

1,5 dl vetemjöl
1,5 dl grovt rågmjöl
125 g smör
1-2 msk vatten

450 g västerbottenost, riven
3 ägg
3 dl vispgrädde
svartpeppar

Mät upp mjölet i en bunke. Lägg i smöret, skuret i små tärningar. Finfördela smöret med en gaffel till en grynig massa. Tillsätt vatten och arbeta snabbt ihop degen. Tryck ut degen i en pajform och låt vila i kylskåp ca 30 minuter. Förgrädda pajskalet ca 5 minuter i 200 graders ugnsvärme. Täck formen med riven västerbottensost. Vispa ägg och grädde, krydda med svartpeppar och slå blandningen över pajen. Grädda i ca 40 minuter långt ner i ugnen.

 

Kommentarer

Postat av: wanda

Publicerad 2012-05-13 00:23:38

Nomnomnomnom! Min favorit! Och den egentliga anledningen till att påsken är min favorithögtid på året... kanske..

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emelie

Varmt välkommen in till mitt lilla kök!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela