Mitt lilla kök

mat att må bra av!

Boef Bourguignon

Publicerad 2012-10-07 13:12:58 i Kött

 
Den lite suddiga Instagram bilden till trots så är det här en riktig höjdargryta med mört kött som faller isär när man tuggar och full av mustiga höstsmaker! (Om ni vill följa mig och mitt lilla kök på Instagram så heter jag emelie_forss)
 
Boef Bourguignon:
 
1 kg högrev
50 g rökt sidfläsk
100 g smålökar
200 g champinjoner i stora bitar
2 st vitlöksklyftor
2 msk mjöl
1 flaska rött vin
salt
nymalen peppar
socker
1 bukett persiljestjälkar
1 st lagerblad
1 kvist timjan
 
Skär sidfläsket i små bitar och stek klart i en stekpanna. Lägg bitarna åt sidan men låt fettet vara kvar i pannan. Skala lökarna och dela champinjonerna och stek sedan dessa i samma stekpanna. Lägg åt sidan. Skär köttet i bitar och stek i lite matfett i en gryta, gärna gjutjärn. Salta och peppra. Strö över mjölet och häll över vinet. Låt koka upp. Bind ihop persiljestjälkar, timjan och lagerblad till en kryddbukett och låt koka med. Riv eller pressa ner vitlöken. Låt puttra i ca 1 timme. Smaka av med salt, peppar och socker. Ta upp kryddbuketten och lägg i sidfläsk, champinjoner och lök. Låt grytan puttra ytterligare 30 min. Klart att servera! Gärna med potatismos eller kokt potatis.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emelie

Varmt välkommen in till mitt lilla kök!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela