Mitt lilla kök

mat att må bra av!

Små cheesecake-desserter i glas

Publicerad 2010-08-22 16:08:41 i Desserter



De här goda små desserterna fick jag inspiration till på ett slottergille nere i småland i somras. Där blev vi bjudna på glas fyllda med smulade digestivekex, frusen cheesecakeröra med hackad choklad och hallonsås. Vi tyckte alla att det var jättegott! Min version smakade inte exakt likadant men jag tycker att de blev väldigt goda. Hallonsåsen blir finare om man silar bort kärnorna i en finmaskig sil, men jag hade inte tillgång till någon sådan och tycker inte att det gjorde någonting. Nästa gång ska jag dock använda lite bredare glas för i dessa relativt smala glas var det lite svårt att få med alla tre lagren i en tugga.

Frusen cheesecake i glas:

8 port:

8 st digestivekex

2,5 dl vispgrädde
2 ägg
200 g philadelphiaost
3/4 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker

ca 3 dl frysta hallon, tinade
lite florsocker

Separera gulorna från vitorna. Vispa vitorna till ett skum. Vispa sedan grädden. Rör philadelphiaosten mjuk i en skål och blanda sedan i äggulorna och sockret. Rör sedan ner den vispade grädden och vänd till sist ner äggvitorna. Hacka chokladen och vänd ner i smeten. Mixa digestivekexen i en matberedare och lägg i botten av åtta glas. Fyll sedan på med cheesecakesmeten. Frys i minst 4 timmar eller till nästa dag. Tag fram desserterna ca 5-10 min innan servering. Mixa hallonen tillsammans med lite florsocker och sila eventuellt bort kärnorna. Toppa desserterna med hallonsåsen. Klart!

Kommentarer

Postat av: emelie

Publicerad 2010-08-23 09:08:47

Åååå, nostalgitripp! Det där är ju så himla gott! Vilken lyx...

Postat av: Ellen

Publicerad 2010-08-26 17:06:59

Mums... dom var supergoda!

Postat av: Minna

Publicerad 2012-03-19 00:39:42

Jag tycker att du har en asgrym blogg! Har du tid så slå även ett öga på min :).

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emelie

Varmt välkommen in till mitt lilla kök!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela