Mitt lilla kök

mat att må bra av!

Hasselnötsbullar

Publicerad 2010-07-07 10:31:33 i Bakat



Dessa goda bullar fick jag inspiration till av en bortglömd ask med hasselnötsmassa som jag hade i skafferiet. Bullarna blev saftiga och goda, och med en tydlig hasselnötssmak. Det är så roligt med bullar för man kan fylla dem med precis vad man vill. Min favorit är annars vaniljbullar med en fyllning gjord på marsansåspulver. Men nu tycker jag att ni ska prova de här!

Hasselnötsbullar ca 40st:

150 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst för söta degar
1 dl strösocker
1/2 tsk salt
2 tsk stött kardemumma
Ca 1,4 liter vetemjöl

Fyllning:
Smör
Vaniljsocker
2 askar hasselnötsmassa

1 ägg
pärlsocker
hackade hasselnötskärnor

Värm mjölken fingervarm. Smula ner jästen i en degskål. Häll över mjölken och rör om. Tillsätt smöret i bitar, socker, salt och kardemumma. Tillsätt sist mjölet och arbeta degen kraftigt, 5 minuter med maskin eller 10 minuter för hand. Låt jäsa under bakduk i 30 minuter. Dela sedan degen i fyra delar. Kavla ut varje del till en rektangel. Bred över ett tunt lager smör och strö över lite vaniljsocker. Bred till sist över hasselnötsmassan. Rulla ihop till en rulle och skär i ca 2 cm tjocka skivor. Lägg med snittytan uppåt i pappersformar. Låt jäsa i 40 minuter. Pensla med uppvispat ägg och strö över pärlsocker och hackade hasselnötter. Grädda i 225 grader ca 5-10 minuter.

Kommentarer

Postat av: Ellen :)

Publicerad 2010-07-07 20:18:06

Mums...

Postat av: mamma

Publicerad 2010-07-07 22:55:48

vad Du är duktig!!

Fina bilder det blir med nya kameran

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emelie

Varmt välkommen in till mitt lilla kök!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela