Mitt lilla kök

mat att må bra av!

Matvetesallad med kräftstjärtar, romescosås och vitlöksbröd

Publicerad 2010-07-09 13:46:18 i Sallad





Det här blev en mycket god, fräsch och matig sallad som jag verkligen vill tipsa om. Jag använder inte så ofta matvete men det ska det bli ändring på nu för det var faktiskt väldigt gott. Jag provade också ett nytt såsrecept som jag tyckte lät så gott när jag läste det och det visade sig att det stämde. Inte helt olikt Ajvar relish smakade den men med en mer nötig smak. Mycket god. Även vitlöksbrödet var ett litet experiment men som blev lyckat. Väldigt viktigt bara att "nypa" ihop ändarna ordentligt så att inte det goda vitlökssmöret rinner ut.

Matvetesallad med kräftstjärtar:

I salladerna hade jag machésallad, ruccolasallad, matvete, sockerärtor, kräftstjärtar, solrosskott och avokado.



Romescosås:

200 g skalade mandlar
500 g (en burk) grillad paprika
1 dl olivolja
2 msk vitvinsvinäger eller rödvinsvinäger
1 vitlöksklyfta
salt
paprikapulver

Rosta mandeln i en torr het stekpanna. Skär paprikan i mindre bitar. Mixa alla ingredienser i en matberedare till en kräm. Smaka av med salt och pudra till sist över paprikapulver.

[Receptet kommer från tidningen Sommar-Mat nr 1]




Vitlöksbröd med fullkorn och sesamfrön:

1/4 paket jäst
1 1/2 dl vatten
1 msk olivolja
4 dl fullkornsvetemjöl
En nypa salt

Fyllning:
ca 50 g smör
2 vitlöksklyftor, pressade
salt
ev. basilika hackad

Smula ner jästen i en degskål. Värm vattnet fingervarmt och häll över jästen, rör tills jästen har löst sig. Häll i olivolja och salt och arbeta till sist in mjölet. Låt jäsa ca 40 min. Blanda ihop ingredienserna till fyllningen. Kavla ut degen till en rektangel. Bred på fyllningen och rulla ihop. Se till att "nypa" ihop ändarna så att inte fyllningen rinner ut. Pensla med vatten och strö över sesamfrö. Grädda mitt i ugnen 250 grader i ca 15 minuter eller tills brödet är gyllenbrunt.





Sedan är det bara att bryta sig en bit gott nybakat bröd och äta det tillsammans med den fräscha salladen och goda såsen.

Kommentarer

Postat av: Wanda

Publicerad 2010-07-12 15:25:41

men guuud vilket tjusigt vitlöksbröd!

Postat av: Emelie

Publicerad 2010-07-12 16:38:55

Tack sötis! :)

Postat av: Kicki

Publicerad 2010-07-23 15:47:49

Vitlöksbrödet står i ugnen nu :) Hade ingen vetemjöl fullkorn hemma så det fick bli dinkelmjöl, får se hur det blir!! Kraaam

Postat av: Emelie

Publicerad 2010-07-23 21:07:13

Vad kul, hoppas att det blev bra!:) Ha det så skönt på semestern nu! Kram!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emelie

Varmt välkommen in till mitt lilla kök!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela