Mitt lilla kök

mat att må bra av!

Shepherd´s pie

Publicerad 2010-11-04 18:37:09 i Köttfärs



Det här är en riktig klassiker från England där köttfärs och grönsaker bakas under ett täcke av härlig potatismos.
En perfekt rätt att göra mycket av och stoppa i matlådor.

Shepherd´s pie:

Jag gjorde en köttfärsröra med lök, vitlök, rivna morötter, gröna ärtor, tomatpuré, chilisås, paprikakrydda, chilikrydda, salt och peppar.

När jag gör potatismos brukar jag bara mosa den kokta potatisen med en ballongvisp, och sedan vispa ihop med lite smör, mjölk, salt och peppar (och ev lite muskotnöt). Det brukar bli ett gott och luftigt mos. Ett tips är att ha kastrullen på en varm platta när du häller ner mjölken så behöver man inte hålla på och värma den innan.

När potatismoset är klart klickar man bara ut det över köttfärsröran och gratinerar det hela i ugnen 225 grader i ca 15 minuter. Klart!


Nu längtar jag verkligen till helgen. En sällsynt ledig helg ska utnyttjas till fullo! På lördag har jag planerat en romantisk överraskningsdag för M som inte vet något annat än att han är i mina händer hela dagen :) Jag kan avslöja så mycket som att dagen kommer att innebära en hel del god mat i alla fall... Får återkomma med bilder efter helgen!

Hoppas ni har en trevlig kväll! Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emelie

Varmt välkommen in till mitt lilla kök!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela