Mitt lilla kök

mat att må bra av!

Skaldjursrisotto med räkor och pilgrimsmusslor

Publicerad 2010-11-28 10:36:51 i Fisk och skaldjur



Denna goda risotto lyxade vi till det med i torsdags. Pilgrimsmusslor är en stor favorit för mig och kommer verkligen till sin rätt här. Det som är viktigt när man steker pilgrimsmusslorna är att man använder riktigt smör och bara steker dem någon minut på varje sida så att de inte blir sega. Krydda bara med lite salt och låt denna fina råvara tala för sig själv!

Skaldjursrisotto 4 port:

ca 4-5 schalottenlökar, hackade
2 vitlöksklyftor, hackade
3 msk olivolja
2 dl arborioris
ca 1 tsk salt
ca 2 krm svartpeppar
3 dl vitt vin (den här gången blev det mousserande vin eftersom det var det som huset bjöd, och det gick lika bra)
4 dl vatten
3 msk hummerfond på flaska
1 knippe sparris, i bitar
räkor, färska eller frysta som tinats
ca 12 st pilgrimsmusslor, färska eller frysta som tinats
2 dl färskriven parmesanost


Fräs lök, vitlök och ris i olivolja i en gryta eller djup stekpanna. Salta och peppra. Tillsätt vin, vatten och hummerfond. Låt koka upp och sjud på svag värme tills risotton är klar, ca 20 min. Rör om ibland. Blanda mot slutet ner sparrisen. Blanda sedan ner parmesanosten så att risotton blir krämig! Avsluta med att blanda ner räkor och toppa med smörstekta pilgrimsmusslor och riven parmesan!

Mmmm detta är såå gott! :)

Kommentarer

Postat av: wanda

Publicerad 2010-11-28 23:07:54

lyxigt!!

Postat av: Kicki

Publicerad 2010-11-30 17:00:15

Å vad mycket smarrigt det fanns nu igen :) Har skrivit ut 4 recept som jag ska prova de kommande dagarna :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emelie

Varmt välkommen in till mitt lilla kök!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela