Mitt lilla kök

mat att må bra av!

4:e December

Publicerad 2011-12-04 14:46:52 i Jul



Idag är det 2:a advent och julen närmar sig med stormsteg! I dagens lucka i julkalender hittar vi ett recept på lättgjord fudge med smak av lakrits.



Till detta recept behövs lakritspulver som går att köpa i välsorterade matbutiker eller hos chokladfabriken som finns på flera ställen i Stockholm.

Lakritsfudge:

3 dl vispgrädde
3 dl socker
0,5 dl kakao
1-1,5 msk lakritspulver (jag tog 1,5 och det blev en ganska kraftig lakritssmak, men gott)
2 msk rumsvarmt smör

Blanda grädde, socker och kakao i en kastrull. Koka upp under omrörning och låt koka i ca 40 min. Rör om då och då. Gör kulprovet för att testa om fudgen är klar. Rör därefter ner lakritspulvret och till sist smöret. Rör smeten blank. Häll upp smeten i en form, ca 20x20 cm klädd med bakplåtspapper. Låt stelna och skär sedan upp i bitar. Förvara svalt.



Fudgen står och svalnar...



...och blir sedan uppskuren i bitar.

Hoppas ni får en fin söndag och 2:a advent!


Kommentarer

Postat av: wanda

Publicerad 2011-12-06 14:45:00

Dem fick jag äta!! Moahahaha!

Postat av: Emelie

Publicerad 2011-12-06 19:45:47

:)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emelie

Varmt välkommen in till mitt lilla kök!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela