Mitt lilla kök

mat att må bra av!

Ananaspaj till syster

Publicerad 2011-01-25 14:01:00 i Bakat



Igår opererades min fina kära lillasyster för ett hjärtfel. Allting gick bra med det blev en lång dag på sjukhuset. I stället för att ta med en blomma så bakade jag hennes favoritpaj och tog med. Det blev väldigt uppskattat efter många timmar utan att få äta något...

Den här pajen är bland det första jag bakade själv och den har jag bjudit min familj på många gånger. Den syrliga creme fraichen ihop med den söta ananasen är en oslagbar kombo!

Ananaspaj:

200 gram rumsvarmt smör
1 dl socker
3 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Fyllning:
3 dl creme fraiche (det går bra med lätt också)
1 dl socker
2 ägg
2 tsk vaniljsocker
1 stor burk med ananasringar i lag

Blanda ihop pajdegen. Tryck ut i en pajform och låt stå i kylen medan du gör fyllningen. Häll av ananasen och skär i mindre bitar. Blanda ihop övriga ingredienser till fyllningen. Lägg ananasen i pajskalet och fyll på med creme fraiche blandningen. Grädda pajen i nedre delen av ugnen i ca 35-40 minuter, 200 grader. Servera med lättvispad grädde eller vaniljglass.



Kommentarer

Postat av: Rut-Mari

Publicerad 2011-01-26 20:09:12

Mums, den är jättegod! Jag kommer ihåg att du bjöd på den för en massa år sen när vi var o hälsade på :-)

Hälsa krya på!!!

Kram

Postat av: Emelie

Publicerad 2011-01-27 10:09:29

Vad kul att du kom ihåg den! :) Jossan mår mycket bättre nu, jag ska hälsa krya på!

Kramar

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emelie

Varmt välkommen in till mitt lilla kök!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela