Mitt lilla kök

mat att må bra av!

Fisk är gott och nyttigt - men tänk på miljön!

Publicerad 2011-01-12 22:45:59 i Fisk och skaldjur

Hej på er alla! 

Vi läser just nu en kurs i miljömedicin i skolan och har läst en hel del om hälsofördelar med att äta fisk, men också om utrotningshotet som finns för många fiskarter. Det är ett ämne som verkligen intresserar mig så därför tänkte jag dela med mig av några saker som jag tyckt varit speciellt intressanta här på bloggen. En bra tillagad fisk är bland det bästa jag vet, men det är också viktigt för mig att veta att fisken jag äter inte bidrar till att förstöra miljön eller utrotningen av vissa fiskarter.

Varför är fisk nyttigt?
Fisk och skaldjur innehåller mycket D-vitamin, jod och selen. Det är ämnen som många svenskar i dag får för lite av. I länder med lite sol som i Sverige får många människor brist på D-vitamin och det ger ökad risk för benskörhet och frakturer. Fisk som innehåller mycket D-vitamin är därför extra viktig. Det räcker med mindre än 50 gram fet fisk för att täcka hela dagsbehovet av D-vitaminer. Fet fisk, som lax, sill och makrill, innehåller också omega 3 fett som kan minska risken för hjärt- och kärlsjukdom. Barn behöver särskilt omega 3 fett för att hjärnan och synen ska utvecklas normalt. Därför är det bra för både vuxna och barn att äta 2-3 portioner fisk eller skaldjur i veckan och att välja olika sorters fisk, både mager och fet. En portion fisk är på 100-150 gram.

Näringsinnehållet i fisken påverkas av hur den lagas till. Hård stekning, hård grillning eller långvarig kokning är aldrig bra. Det gör fisken torr och dessutom förstörs viktiga vitaminer.

Miljöpåverkan och utrotningshot
Konsumtionen av fisk påverkar miljön på olika sätt. Det är viktigt att välja fisk som påverkar miljön så lite som möjligt. Idag är hela 75 procent av de kommersiella fiskarterna överfiskade. Fisk som är miljömärkt kommer från starka bestånd och är fiskad eller odlad på ett hållbart sätt. Därför är det bra att välja miljömärkt fisk. Ett annat sätt att minska påverkan på miljön är att välja olika sorters fisk. Då sprids belastningen på många arter i stället för på några få.

Det här är miljömärkningarna att hålla utkik efter:

             KRAV du får mer


Det är också alltid bra att utgå från WWF:s fisklista vid valet av fisk.


Källa:WWF

Som ni kanske sett så finns till exempel lax med i alla tre kategorier i fisklistan beroende på hur laxen är fiskad. Den mesta laxen vi äter i Sverige är odlad och ofta kommer den från Norge där det finns både bra och dåliga laxodlingar. I dåliga odlingar kan laxen matas med fisk som kommer från ohållbart fiske på svaga bestånd, och hotar i så fall andra fiskarters överlevnad. Från vissa odlingar sprids också parasiter och sjukdomar till den vilda laxen och närmiljön runt odlingen kan förstöras av den höga näringsbelastningen.


Men det finns också bra odlingar som bedrivs på ett hållbart och ekologiskt sätt. Det kan vara svårt för oss som konsumenter att veta vilken lax som är okej och vilken som inte är det. Det är alltid bra att köpa miljömärkt odlad lax. Är laxen inte miljömärkt så bör man alltid ställa frågor till sin fiskhandlare om fiskens ursprung. 

Några tips på fiskar som jag brukar köpa och tycker om är Hoki, Sej, miljömärkt lax och tonfisk på burk (som är en annan art än den färska och frysta tonfisken). Bra skaldjur är till exempel räkor (ej jätteräkor) och blåmusslor.

Till sist så vill jag bara säga att fisk och skaldjur är nyttigt och vi ska fortsätta att äta och njuta av havets läckerheter! Det viktiga är att välja rätt sorts fisk!  

Kommentarer

Postat av: Mimmi

Publicerad 2011-01-13 17:12:15

Det var ett tag sen jag kikade in här på bloggen och jag måste säga att jag är mäkta imponerad! Vad proffsigt allt ser ut, och viktig info om sånt som man som mathandlare inte alltid orkar ta reda på... Superkul ju! Och när man bläddrar neråt så är det ju stört omöjligt att inte få tillbaka lite julkänslor... :) Ser ut som du haft det fint under jul och nyår gumman, hoppas vi får ihop en tjejträff snart. Kramar

Postat av: Emelie

Publicerad 2011-01-14 17:40:56

Vad gullig du är vännen!! :) Hoppas verkligen att vi kan ses snart! Stor kram!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emelie

Varmt välkommen in till mitt lilla kök!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela