Mitt lilla kök

mat att må bra av!

Frozen Cheesecake

Publicerad 2011-03-02 22:51:40 i Desserter



Här kommer receptet Mormor!!

Förra söndagen var jag, syster Josefin, mamma och mormor ute och åt tapas på restaurang BarCelona.
Till efterrätt åt vi frozen cheesecake. Det var första gången min mormor provade detta och tyckte att det var väldigt gott, så jag lovade att göra en och lägga upp här på bloggen. Orginalreceptet kommer från Leilas bok "One more slice".

Frozen Cheesecake med säsongens frukt:

4 st ägg
1 1/2 dl strösocker
1 citron, skalet
200 g philadelphiaost
4 dl vispgrädde
200 g digestivekex

Säsongens frukt och bär till garnering.

Separera äggulorna från vitorna. Vispa äggulor, strösocker och rivet citronskal poröst i en bunke och rör ner philadelphiaosten. Vispa grädden fluffig och vänd ner den i smeten. Vispa vitorna till ett hårt skum och vänd försiktigt ner dem i smeten. Krossa kexen fint i en mixer. Varva kexen med smeten i en form med löstagbar kant. Understa och översta lagret ska vara kexsmulor. Frys i minst 4 timmar. Tag fram formen ca 10-15 minuter före servering. Garnera med säsongens frukt och bär. Denna gång blev det Mango, kiwi, sharon och granatäpple!

Fina vännerna Emma och Johan har varit här ikväll och hjälpt oss att äta denna cheesecake. Med sig hade dem denna "godiskaktus" som verkligen väcker barndomsminnen till liv för mig! :)



Fin va? :)

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emelie

Varmt välkommen in till mitt lilla kök!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela