Mitt lilla kök

mat att må bra av!

Tiramisu

Publicerad 2011-03-03 21:43:26 i Desserter



Detta är nog min absoluta favoritdessert!

Tiramisu (som betyder "Pigga upp mig"):

4 portioner

1 dl vispgrädde
2 äggulor
1/2 dl strösocker
250 g mascarpone
100 g savoardikex
5 msk espresso eller starkt kaffe
2 msk marsalavin (italienskt dessertvin)

kakao till garnering

Vispa äggulor och socker. Vispa grädden. Tillsätt mascarpone och grädde, lite i taget, och rör om till en fluffig kräm. Blanda espresso och marsalavin i en skål. Doppa savoardikexen i kaffeblandningen och lägg i botten på en form. Bred ett lager av mascarponekräm över kexen, varva därefter doppade kex och kräm, avsluta med ett lager kräm. Låt stå i kylskåp i minst en timme men gärna längre. Sikta över kakao vid servering. 

Tycker ni om Tiramisu?

 

Kommentarer

Postat av: Karin

Publicerad 2011-03-03 22:11:02

Jag ÄLSKAR Tiramisu!!! Vad avis jag blir nu! Ha en trevlig helg! :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emelie

Varmt välkommen in till mitt lilla kök!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela