Mitt lilla kök

mat att må bra av!

Semmeltider

Publicerad 2012-02-01 22:06:17 i Bakat

 

Har ni ätit er första semla för i år?? Jag har tyvärr inte gjort det än, men drömmer mig tillbaka till förra året och de här goooda semlorna... Tror minsann det får bli semmelbak till helgen för min del!

Semlor:

ca 15-20 stycken

150 gram smör
5 dl mjölk
50 gram jäst för söta degar
1/2 tsk salt
1 dl socker
2 tsk mald kardemumma
1 ägg
ca 15 dl vetemjöl

+ ett uppvipat ägg till pensling

Fyllning:
Mandelmassa
Vispgrädde

Smula ner jästen i en bunke. Smält smöret i en kastrull. Häll i mjölken och låt det bli fingertemperatur. Rör ut jästen i lite av degvätskan och häll sedan i resten. Häll i salt, socker, kardemumma och ägget. Blanda runt. Häll i mjölet och arbeta till en smidig deg. Låt jäsa under bakduk i 30 min. Rulla till ca 15-20 st bullar och lägg på en bakplåtspappersklädd plåt. Låt jäsa ytterligare 30 min. Pensla med uppvispat ägg och grädda mitt i ugnen i ca 10-15 minuter, 225 grader.

Ta ut lite av inkråmet i semlorna. Riv mandelmassa och blanda med lite ovispad vispgrädde och inkråmet. Fyll semlorna med mandelmasseröran och spritsa eller klicka på grädde.

Kommentarer

Postat av: Jessica

Publicerad 2012-02-03 18:22:09

Hej!



Halkade in på din blogg av en ren slump, vilket jag är väldigt glad för:) Underbara recept och bra upplägg är vad den är. Hit kommer jag att återvända ofta för att få lite matinspiration!

Postat av: Emelie - Mitt lilla kök

Publicerad 2012-02-04 12:10:10

Hej Jessica! Vad glad jag blir för dina ord! :) Då kan vi inspirera varandra, för nu känner jag för att gå hem och laga och fota lite god mat! :) Trevlig helg!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emelie

Varmt välkommen in till mitt lilla kök!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela